تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
2

بلومبرگ GPT چیست؟ یک مدل هوش مصنوعی با تمرکز بر امور مالی

  • کد خبر : 18659
بلومبرگ GPT چیست؟  یک مدل هوش مصنوعی با تمرکز بر امور مالی

بلومبرگ GPT یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای بخش مالی توسعه یافته است. این مدل زبان با استفاده از مقادیر زیادی داده های مالی و تکنیک های یادگیری ماشینی آموزش داده شده است. کاربران هدف این سرویس مشاوران مالی، متخصصان و سرمایه گذارانی هستند که از خدمات مالی بلومبرگ استفاده می […]

بلومبرگ GPT یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی است که برای بخش مالی توسعه یافته است. این مدل زبان با استفاده از مقادیر زیادی داده های مالی و تکنیک های یادگیری ماشینی آموزش داده شده است. کاربران هدف این سرویس مشاوران مالی، متخصصان و سرمایه گذارانی هستند که از خدمات مالی بلومبرگ استفاده می کنند. در این مقاله نگاهی می اندازیم به بلومبرگ GPT و چگونه کار می کند. با کشور بلاک چین بمانید.

خلاصه:

بلومبرگ GPT یک مدل زبانی عظیم است که مبتنی بر هوش مصنوعی است. این مدل زبان با کمک طیف گسترده ای از داده های مالی آموزش داده شده است.

? شناخت تاثیر یک خبر اقتصادی بر چشم انداز مالی سازمان، تغییر نام شرکت ها به نماد سهام آنها، دانستن نام مدیرعامل شرکت و انتخاب عنوان برای پاراگراف از جمله مواردی است که این مدل زبانی قادر است. انجام دادن.

? این مدل زبان بر روی حجم زیادی از اسناد مالی جمع آوری شده توسط بلومبرگ در طول سال ها آموزش دیده است.

? بلومبرگ قصد دارد GPT خود را به محصول ترمینال اضافه کند.

? بلومبرگ ترمینال نرم افزاری است که توسط سرمایه گذاران و متخصصان مالی برای دسترسی به داده های بازار، اخبار فوری، تحقیقات و تحلیل های پیشرفته استفاده می شود.

بلومبرگ GPT چیست؟

بلومبرگ GPT چیست؟
منبع: mlyearning.org

بلومبرگ GPT این یک مدل زبانی عظیم است که مبتنی بر هوش مصنوعی است. این مدل زبان با کمک طیف گسترده ای از داده های مالی آموزش داده شده است. هوش مصنوعی اخیرا پیشرفت های زیادی داشته است، اما امور مالی یک حوزه پیچیده و منحصر به فرد است. این مدل به بلومبرگ کمک می کند تا وظایفی را انجام دهد که نیازمند پردازش زبان طبیعی (NLP) هستند، مانند تجزیه و تحلیل احساسات بازار، دسته بندی اخبار و پاسخ به سؤالات. NLP شاخه ای از یادگیری ماشینی است که بر استخراج معنا از کلمات تمرکز دارد.
کاربرد NLP در حوزه فناوری مالی بسیار گسترده و پیچیده است، زیرا برای پاسخ به سؤالات باید از تجزیه و تحلیل احساسات و شناسایی نهاد نامگذاری شده استفاده شود. این محصول جدید فرصت جدیدی را برای بلومبرگ فراهم می کند تا از داده های متنوع ترمینال بلومبرگ به شیوه ای موثرتر استفاده کند. Bloomberg Terminal نرم افزاری است که اخبار مالی، گزارش ها و داده های بازار، شرکت ها و صنایع را در اختیار سرمایه گذاران، بانک ها و مدیران مالی قرار می دهد.

۵۰۰ میلیون رایگان Baby Dodge
فقط با ثبت نام در Bitland Exchange 500 میلیون جایزه سگ بچه دریافت کنید!

ثبت نام

بلومبرگ JCT محصول بلومبرگ است. این شرکت توسط مایکل بلومبرگ این شرکت در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد. وی این شرکت را پس از یک دهه کار در بانک برادران سالومون راه اندازی کرد. بلومبرگ اخبار، داده ها، گزارش های مالی و اقتصادی را از طریق ترمینال بلومبرگ ارائه می کند. توسعه BloombergGPT این نشان می دهد که چگونه توسعه دهندگان نرم افزار خارج از سیلیکون ولی، فناوری پیچیده ای مانند GPT را به عنوان یک پیشرفت فنی می بینند و از آن برای خودکارسازی وظایف انسانی استفاده می کنند.

بلومبرگ GPT چگونه کار می کند؟

درک ما از هوش مصنوعی و مدل‌های زبان اغلب شبیه نحوه عملکرد ChatGPT است. از GPT OpenAI اغلب به عنوان مدل اساسی یاد می شود. زیرا برای انجام کار خاصی طراحی نشده است. رویکرد بلومبرگ متفاوت است. این مدل زبان بر اساس حجم زیادی از اسناد مالی آموزش داده شده است. این اسناد در طول سال ها توسط بلومبرگ جمع آوری شده اند تا مدلی را طراحی کنند که بر اطلاعات مالی و اقتصادی غالب باشد.

نیمی از داده های استفاده شده در مدل بلومبرگ GPT از منابع غیر مالی در سراسر وب مانند GitHub، زیرنویس‌های YouTube و ویکی‌پدیا جمع‌آوری شده است. بلومبرگ همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد کلمه از یک مجموعه داده اختصاصی به نام FinPile اضافه کرد. این مجموعه شامل داده‌های مالی از پرونده‌های اوراق بهادار، بیانیه‌های مطبوعاتی، اخبار بلومبرگ و سایر نشریات و جستجوهای وب، با تمرکز بر صفحات اقتصادی و مالی در ۲۰ سال گذشته است.

بلومبرگ JPT از مجموعه داده ای از ۳۶۳ میلیارد توکن، متشکل از اسناد مالی و ۳۴۵ میلیارد توکن از مجموعه داده های عمومی استفاده می کند. به طور کلی، بلومبرگ توسط بیش از ۷۰۰ میلیارد توکن آموزش دیده است. برای تجزیه و تحلیل یک متن باید آن را به عناصر معنا و واژه تقسیم کنیم که به هر یک از این عناصر یک نشانه می گویند.
بلومبرگ GPT نیز یک مدل زبان پارامتری ۵۰ میلیاردی است. پارامتر یک متغیر پیکربندی شده در مدل است و مدل برای پیش بینی به این پارامترها نیاز دارد و نشان دهنده مهارت مدل در حل مسئله است. به عنوان مثال، GPT-3 یک مدل ۱۷۵ میلیارد پارامتری و بلوم یک مدل با پارامتر ۱۷۶ میلیارد است.

بلومبرگ GPT چند زبانه نیست و فقط از اسناد انگلیسی برای آموزش آن استفاده شده است. بنابراین این مدل قابلیت درک و پردازش در زبان های دیگر را ندارد. Chat GPT و Bloomberg GPT دستاوردهای قابل توجهی در زمینه هوش مصنوعی داشته اند، اما همچنان برای توسعه مدلی رقابت می کنند که محتوای دروغین یا ساختگی تولید نکند. کاربران بلومبرگ ممکن است هنگام استفاده از این پلتفرم با چنین مشکلاتی مواجه شوند. این نرم افزار ممکن است گاهی اوقات پاسخ های نامربوط ایجاد کند. همچنین ممکن است محتوای غیرمجاز را پردازش کند. مدل بلومبرگ GPT یک مدل متن بسته است و بلومبرگ اطلاعات زیادی به جز داده های کلی و پارامترهای آموزشی آن را فاش نکرده است.

بلومبرگ گزارش داد که GPT آن نتایج امیدوارکننده ای داشته است. این مدل زبان در حال حاضر می تواند کارهای زیر را انجام دهد:

  • تعیین اینکه عنوان یک خبر اقتصادی چگونه بر چشم انداز مالی شرکت تأثیر می گذارد.
  • تغییر نام شرکت ها به نماد سهام آنها
  • شناسایی اسامی مهم در اسناد مالی
  • دانستن نام مدیر عامل شرکت
  • عنوانی برای پاراگراف انتخاب کنید

به عنوان مثال همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با توجه به محتوای خبر بلومبرگ JPT می تواند با مطالعه پاراگراف و تحلیل آن عنوانی را برای آنها انتخاب کند. به عنوان مثال، در ورودی اول توضیح داده شده است که ارزش بازار مسکن در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به میزان ۴٫۹ درصد کاهش یافته است و از سال ۲۰۰۸ تاکنون این بیشترین کاهش قیمت مسکن بوده است. همانطور که می بینید، عنوانی که BloombergGPT برای این بند انتخاب کرده است، “بیشترین کاهش قیمت مسکن در ۱۵ سال گذشته” است.

انتخاب عنوان متن توسط بلومبرگ JPT
منبع: arxiv.org

بلومبرگ قصد دارد GPT خود را به محصول ترمینال اضافه کند. بنابراین با چت بات مشابه ChatGPT مواجه نیستیم. بلومبرگ ترمینال نرم افزاری است که توسط سرمایه گذاران و متخصصان مالی برای دسترسی به داده های بازار، اخبار فوری، تحقیقات و تحلیل های پیشرفته استفاده می شود.

مقایسه با سایر مدل های زبان

طبق آزمایشات، بلومبرگ می تواند نتایج بسیار بهتری را در مقایسه با مدل های مشابه ایجاد کند. در تصویر زیر پاسخگویی و دقت بلومبرگ GPT با مدل ها GPT-NeoX و FLAN-T5-XXL مقایسه شده است. در این تست از هر سه مدل نام چند مدیر عامل بانک و موسسات مالی بزرگ پرسیده شده است و هیچ یک از دو مدل دیگر موفق به پاسخگویی با دقت بلومبرگGPT نشده اند.

مقایسه bloomberggpt با سایر مدل های زبان
منبع: arxiv.org

علاوه بر این، بلومبرگ GPT نتایج قابل توجهی در عملکرد خود در زمینه های مختلف به دست آورده است. طبق تصویر زیر بلومبرگ JPT در دو بخش مالی و دولتی ارزیابی شده است و در هر دو بخش امتیاز بیشتری نسبت به مدل های مشابه کسب کرده است.

بخش مالی بلومبرگ GPT GPT-NeoX OPT-66B BLOOM-176B GPT-3
وظایف مالی ۶۲.۵۱ ۵۱.۹۰ ۵۳.۰۱ ۵۴٫۳۵
تحلیل احساسات ۶۲.۴۷ ۲۹.۲۳ ۳۵.۷۶ ۳۳.۳۹
بخش عمومی بلومبرگ GPT GPT-NeoX OPT-66B BLOOM-176B GPT-3
MMLU (درک گسترده زبان چند منظوره) ۳۹.۱۸ ۳۵.۹۵ ۳۵.۹۹ ۳۵.۹۹ ۳۹.۱۳
درک مطلب ۶۱.۲۲ ۴۲.۸۱ ۵۰.۲۱ ۴۹.۳۷ ۶۷.۰
سناریوهای زبانی ۶۳٫۶۳ ۵۷.۱۸ ۵۸.۵۹ ۵۸٫۲۶ ۶۳.۴
منبع:thenationalnews.com

مزایا و معایب BloombergGPT

بلومبرگ GPT را قطعا می توان گامی مهم در جهت ادغام هوش مصنوعی در امور مالی دانست. به نظر می رسد آموزش الگوهای زبان توسط متون تخصصی می تواند تحول بزرگی در زمینه ها و صنایع مختلف ایجاد کند. یکی از مهمترین مزایای BloombergGPT دسترسی به طیف عظیمی از اطلاعات و داده های تخصصی، سرعت و دقت بالا است.

متن بسته فناوری BloombergGPT و احتمالاً هزینه بالای اشتراک آن مانع از استفاده عموم مردم می شود. این یکی از ایرادات این مدل زبان است. البته می توان امیدوار بود که نسخه هایی با قیمت کمتر در آینده عرضه شوند.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ اسمارتک نیوز
  • بلومبرگ GPT چیست؟
    BloombergGPT اولین مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی در امور مالی است. این مدل زبان به نرم افزار ترمینال بلومبرگ کمک می کند تا احساسات بازار را درک کند، شرایط بازار را تحلیل کند، اخبار را دسته بندی کند و به سوالات کاربران پاسخ دهد.
  • آیا می توانم اکنون از BloombergGPT استفاده کنم؟
    بلومبرگ قصد دارد بلومبرگ GPT را برای کاربران پایانه بلومبرگ که مشترک خدمات آن هستند، در دسترس قرار دهد. در واقع این مدل به عنوان یک برنامه مستقل در دسترس کاربران خود نخواهد بود، اما از طریق ترمینال بلومبرگ قابل دسترسی است.

نتیجه

مدل های زبان بزرگ آموزش داده شده توسط ترابایت داده متنی داغ ترین موضوع در صنعت فناوری هستند. غول هایی مانند مایکروسافت و گوگل در تلاش هستند تا هوش مصنوعی را به محصولات خود اضافه کنند و استارت آپ های هوش مصنوعی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه جذب کرده اند.بلومبرگ GPT این اولین مدل زبان عظیم مبتنی بر هوش مصنوعی برای امور مالی است. بلومبرگ JPT این اولین گام در جهت توسعه و به کارگیری مدل زبان در حوزه اقتصاد است. این مدل زبان بر اساس حجم زیادی از اسناد مالی آموزش داده شده است. این اسناد در طول سال ها توسط بلومبرگ جمع آوری شده اند تا مدلی را طراحی کنند که بر اطلاعات مالی و اقتصادی غالب باشد. نظر شما در مورد BloombergGPT چیست؟? چقدر می تواند در تصمیم گیری سرمایه گذاران موثر باشد؟

{ “@context”: “https://schema.org”، “@type”: “FAQPage”، “mainEntity”: [
{
“@type”: “Question”,
“name”: “بلومبرگ GPT چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: ” BloombergGPT اولین مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی در امور مالی است. این مدل زبانی به نرم‌افزار ترمینال بلومبرگ در درک احساسات بازار، تجزیه و تحلیل وضعیت بازار، طبقه‌بندی اخبار و پاسخگویی به سوالات کاربران کمک می‌کند. ”
}
},
{
“@type”: “Question”,
“name”: “آیا در حال حاضر می‌توانم از BloombergGPT استفاده کنم؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: ” بلومبرگ قصد دارد بلومبرگ GPT را برای کاربران ترمینال بلومبرگ که مشترک خدمات آن هستند در دسترس قرار دهد. در واقع این مدل به عنوان یک برنامه مستقل برای کاربرانش قابل دسترسی نخواهد بود، اما می‌توان از طریق ترمینال بلومبرگ به آن دسترسی داشت.”
}
}
] }



خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ ۲۰۲۳-۰۴-۱۹ ۲۲:۰۳:۰۰

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=18659

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Immediate Momentum